23 de febrer 2014

Dayz i la condició humana

A El vuitè art hem tingut l'oportunitat de provar la versió alpha de Dayz Standalone, dirigit per Dean Hall i desenvolupat per Bohemia Interactive, l'estudi txec creador de la saga Arma. Aquest survival horror va nèixer fa uns anys com una modificació de l'Arma II, i va tenir el triple de descàrregues que el videojoc original.

A Dayz viurem l'apocalipsi zombie com nosaltresdecidim, sols o en grup, dolents o bons.
Centrant-nos en l'aspecte formal, considero Dayz el sandbox més simple i minimalista, però a la vegada el més complet. Som un simple individu, sense cap mena d'armes ni menjar, perduts en l'extens territori soviètic de Chernarus, envoltat de perills i zombies. La nostra tasca consistirà en trobar equipament, menjar, armes i tot el necessari per sobreviure. No hi ha cap esdeveniment scriptat, la història la creem nosaltres, l'entorn i els altres jugadors que ens podem trobar pel camí.


El fet de que el videojoc es basi totalment en la supervivència del jugador en un entorn poblat per altres jugadors humans pot crear situacions molt diverses. Dos supervivents es poden trobar, parlar i ajudar-se, fins i tot oferir assistència mèdica, però també es poden trobar i enfrontar-se. Altres vegades un dels dos rivals es pot rendir, i el jugador superior l'emmanilla i l'obliga a beure desinfectant, per exemple.

Els nivells de barbàrie i injustícia que es pot viure al joc són impressionants, i aquesta és la gràcia de Dayz; que tot depèn de la ètica i moral de cada jugador, com a la vida real. Bohemia Interactive proposa 3 diferents actituds  enfront als altres, però realment són infinites: En primer lloc, podem esdevenir Bandits, personatges violents que maten a altres supervivents per tal de saquejar el seu equipament, Supervivents, persones que eviten contacte amb altres jugadors per prudència, i es limiten a sobreviure el màxim de temps possible, i Herois, individus que ajuden els altres, intervenen en situacions d'injustícia i no disparen sense preguntar abans.

La interacció entre jugadors és la base de Dayz Standalone
Què faríem realment en una situació així? Dayz ens planteja aquesta pregunta de forma contundent amb la seva naturalesa realista i minimalista; la interfície del joc no intervé en cap moment, no hi ha sancions per comportar-se de forma injusta o abusiva, tot depèn de nosaltres. Sense els jugadors dolents, no hi hauria jugadors bons, i viceversa, és un món tan ric en personatges com el món real.

La mort és un altre dels protagonistes de Dayz Standalone, ja que està sempre present. La expectativa de que en qualsevol moment pot aparèixer un zombie, o un jugador, i assassinar-te, crea una sensació de suspens difícil de trobar en el vuitè art. Per exemple, et trobes en una gran ciutat en busca d'alguna arma, i sobtadament escoltes trets. Saps que hi ha algú a prop. Què passarà? Això ja és cosa teva.

Durant la nostra estada a Chernarus, descobrirem els paisatges d'un país soviètic post-apocalíptic, ple de detalls
Canviant de tema, a mi em va costar bastant decidir si comprar o no l'early acces a l'alpha de Dayz Standalone, ja que havia jugat abans al mod de l'Arma II i tot i que em va agradar força, em va acabar cansant, i a més, pagar per un mod no m'acabava de convèncer. Finalment el vaig adquirir per Steam a 23,99€, perquè creia que el fet de ser un joc i no una modificació milloraria l'experiència de joc i també perquè quan Dayz estigui acabat el preu augmentarà. 

La meva sorpresa va ser que realment valia la pena, hi ha un munt de novetats respecte al mod. Tot i que és una versió alpha, i per tant molt inacabada. Dayz encara pot canviar molt, ja que falta més d'un any per a que estigui acabat, només desitjo que la comunitat (molt activa i influent en el procés de desenvolupament) i Bohemia Interactive sigui capaç mantenir l'essència del joc i un cert equilibri entre realisme i diversió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada